Lumea romanilor

Portal DPM | Dobreperun Media | Arhiva
Eveniment | Note de catalog | In presa internationala | Note diplomatice | Legislativ
Special | De razboi | Investigatii | Martor | Arhiva rubricii
Zoom | NATO | Europa | Balcani si Marea Neagra | America de Nord si Australia | America latina | Orientul mijlociu | Extremul Orient | Africa
Vacante in Romania | Vacante in strainatate | Hotelaria in lanturi | Romania secreta | Patrimoniu | Actualitatea
Numarul curent | Arhiva rubricii
Cei mai bogati romani | Portrete | Comunitati | Diaspora | Oameni care au fost | Opinii | Interviu | Director de personalitati
Globalizare | Afaceri | Profil de companie | Oportunitati | Analize si cotatii | Resurse | Catalog comercial | Publicitate
Dezbaterea saptamanii | Teme in dezbatere | Contributii

Cover story

Numarul 2 / 30 august 2004 /
saptamanal de politica internationala
/ publicatie personala / Realizator: Nicu Ilie
 
 
ARHIVA LR
Dosar: Cele mai spectaculoase castele din Europa ROM
 
ZOOM: Moldova, independenta la 13 ani Tara cu de-a sila ROM
Moldova este impinsa spre Est FRA
Harta Moldovei FRA
Evolutia teritoriala a Moldovei din 1914 pana in zilele noastre FRA
Moldova in Biblioteca Congresului ENG
Moldova in catalogul BBC ENG
Moldova in catalogul CIA ENG

Ghidul comercial al Moldovei intocmit de U.S. Commercial Service ENG
Moldova in catalogul Lonely Planet ENG
 
Bistroe - conflictul ecologic si de frontiera
Ucraina a inaugurat prima portiune a Canalului Bâstroe
ROM
Ambasadorul Romaniei viziteaza lucrarile ROM
Romania informeaza NATO despre Bistroe ROM
Presa de la Kiev: Romania, ca membra a NATO, se opune construirii canalului ROM
BBC:Scurt istoric al canalului Bâstroe ROM

Brat de fier pentru un brat al Marii Negre
FRA
Kievul amenajeaza in graba un canal in inima Deltei Dunarii FRA
Microinterviu cu Virgil Munteanu, guvernatorul rezervatiei ecologice FRA
Frontiera a fost mutata aproape de malul romanesc ROM
Canalul Dunare-Marea Neagra a implinit 20 de ani ROM
 

 

 

 

Va e teama de avion?

Moartea are aripi

Cānd privim cifrele, avionul este cel mai sigur mijloc de transport: de treizeci de ori mai sigur decāt automobilul. Trebuie sa zbori douazeci si patru de ore din douazeci si patru, timp de treizeci si cinci de ani pentru a avea certitudinea matematica a unei prabusiri sau a unui accident de orice alta natura. Dar accidente precum cel de la Balotesti, din 1994, cel al Concordului de la Paris de anul trecut, atentatul de la Lockerbie din 1988 sau atacul gigantic din 11 septembrie 2001, te fac sa te ingrozesti de tot ceea ce inseamna transport aerian.

Avionul? Mi-e groaza!

Ati supravietuit ambuteiajelor din Romana si Victoriei, ati trecut de semaforul din Baneasa, avionul nu este in intarziere si sunteti deja la bord. Este momentul sa va puneti "adevaratele" intrebari: nu aveti nici o fobie dar, in fine, nu sunteti nici complet sigur... Aceasta fisura, de exemplu, in plafon. Este doar una a plafonului fals? Si acest hublou care se misca usor? Daca se crapa in zbor? Va aruncati un ochi prin cabina de pilotaj: Dumnezeule, ce de instrumente! Tabloul ala de comanda! Pilotul chiar stie la ce foloseste fiecare butonas? Nu cumva e prea tanar? Si daca o sa aiba un accident aviatic la 10.000 de metri? Dar daca avionul ia foc? Nici mutra vecinilor de dincolo de micul culoar nu inspira prea multa incredere. Iar tipul din spate este de-a dreptul unul dubios; il auzi cum vorbeste.

Aceasta verificare a tuturor catastrofelor posibile nu este nici pe departe completa. Din ea lipsesc lucruri pe care nici nu vi le puteti imagina: anul trecut, deasupra orasului Varsovia un avion a luat foc datorita faptului ca la aterizare, atunci cand a deversat surplusul de kerosen pentru o aterizare sigura, curenti de aer nesesizati au facut ca aeronava sa treaca prin norul exploziv pe care ea insasi il provocase. Dar lista cu toate catastrofele posibile se afla deja in mana responsabililor companiei aeriene si ea a fost verificata punct cu punct, pentru ca orice surpriza sa fie inlaturata. Toate autoritatile din domeniu, constructori, companii aeriene, personal navigant, toti sunt de acord ca in ciuda unor evenimente inspaimantatoare, avionul ramane cel mai sigur mijloc de transport.

"Accidentele de avion - spune un pilot de la Tarom - sunt inspaimantatoare pentru ca ele nu lasa decat foarte rar supravietuitori, cum se intampla in cazul altor mijloace de transport. Intr-un accident de tren mor cei din vagoanele care fac impact, o parte dintre ei, dar ceilalti scapa; raniti, traumatizati, dar exista supravietuitori. In cazul avionului sunt rare accidentele cu supravietuitori. Dar ca mijloc de transport e mult mai sigur. Din punctul de vedere al sigurantei, sunt mai expus atunci cand sofez, in drum spre aeroport, decat atunci cand pilotez".

Companiile romanesti detin din start o pozitie privilegiata a gradului de siguranta, atat in ceea ce priveste protectia antiterorista cat si cea contra accidentelor. Venit in anii '70 in Romania, ca oaspete al lui Ceausescu, celebrul terorist Carlos Sacalul a fost impresionat negativ de controlul pe care l-a vazut pe Otopeni: "Aici, la voi - a spus teroristul - nu se poate face nimic". Iar din anii '70 masurile de protectie au fost sporite continuu, securitatea aeroporturilor si a aeronavelor fiind una dintre cele mai bune din lume, realizata deopotriva de departamentul specializat al SRI si de personal dedicat al companiilor aeriene care opereaza zboruri in Romania. In ceea ce priveste numarul si frecventa de accidente, companiile romanesti nu inregistreaza nici macar un sfert din numarul de incidente grave pe care le trec in cont cateva dintre marile companii mondiale.

Cel mai grav eveniment petrecut "pe teren propriu" este cel de la Balotesti, la 20 km de Bucuresti unde, la 31 martie 1995 aeronava Airbus A310 care efectua cursa ROT 371 Bucuresti - Bruxelles s-a prabusit la 10 minute de la decolare, ucigand toti pasagerii. In acelasi an, a avut loc la Verona prabusirea unei alte aeronave mai mici, apartinand companiei nou-infiintate Banat Air. Alte accidente de aceleasi proportii nu au fost inregistrate de companiile romanesti, nici inainte de 1989 cand asemenea evenimente erau rar mediatizate. In acea perioada, cel mai grav accident a fost cel din 1972 cand un avion romanesc cu echipaj romanesc, inchiriat unei companii straine, s-a prabusit in Marea Rosie. Pasagerii erau toti arabi, indreptandu-se ca pelerini catre locurile sfinte din Mecca si Medina.

Pentru a contracara tentativele teroriste, controlul bagajelor si al persoanelor efectuat la aeroport este completat cu masuri de prevedere executate de insotitori de zbor, in uniforma si in civil, cu pregatire antiterorista. Porecliti "soimari", acestia sunt permanent capabili sa intervina in cazul unei incercari de deturnare, asa cum au dovedit-o de mai multe ori in timpul comunismului. Unul dintre soimari isi aminteste cazul in care un ardelean, inarmat cu o fiola in care pretindea ca are nitroglicerina, a incercat sa deturneze avionul in Occident. Soimarul a intervenit fara ca sticluta sa poata fi atinsa, desi ulterior s-a dovedit ca falsa nitroglicerina nu era decat o nevinovata palinca de Bihor. (N.I. - Imaginea Romaniei)


Vreau sa primesc acest newsletter gratuit in e-mail (saptamanal): Talon on line | Talon prin e-mail
Update (Numarul in lucru)      
Despre mine | Publicitate si sponsorizari | Politica editoriala si copyright | Webmaster | Contact | ©2004 Nicu Ilie