Lumea romanilor

Portal DPM | Dobreperun Media | Arhiva
Eveniment | Note de catalog | In presa internationala | Note diplomatice | Legislativ
Special | De razboi | Investigatii | Martor | Arhiva rubricii
Zoom | NATO | Europa | Balcani si Marea Neagra | America de Nord si Australia | America latina | Orientul mijlociu | Extremul Orient | Africa
Vacante in Romania | Vacante in strainatate | Hotelaria in lanturi | Romania secreta | Patrimoniu | Actualitatea
Numarul curent | Arhiva rubricii
Cei mai bogati romani | Portrete | Comunitati | Diaspora | Oameni care au fost | Opinii | Interviu | Director de personalitati
Globalizare | Afaceri | Profil de companie | Oportunitati | Analize si cotatii | Resurse | Catalog comercial | Publicitate
Dezbaterea saptamanii | Teme in dezbatere | Contributii

Cover story

Numarul 2 / 30 august 2004 /
saptamanal de politica internationala
/ publicatie personala / Realizator: Nicu Ilie
 
RUSIA
Explozie la Moscova ROM
Catastrofa aeriana din Rusia a fost cu siguranta un atentat ROM
Atentate cecene in Rusia ROM
Dublu accident aviatic cu parfum de atentat ROM
Fortele ruse de pace se deplaseaza in Osetia de Sud ENG
Cecenia are un nou presedinte ROM
Acord ucraineano-rus pentru petrol ROM
Istoria Moscovei este luata cu buldozerul ROM
 
Histria - Cetatea pierduta ROM
Turcia egeeana ROM
Hilton, megalopolisul hotelurilor ROM
Romania secreta: Castelul Iulia Hasdeu ROM
Din muzeu, pe calea ferata ROM
Noutati despre litoralul romanesc ROM
Cresteri semnificative in Delta ROM
 
Cele mai influente femei ale planetei ROM
Personalitati: Mircea Geoana ROM
Cei mai fericiti oameni din lume ROM
Ambasadorul american se informeaza cu privire la situatia nationalitatilor din Romania ROM
Romani din 20 de tari au venit la Callatis ROM
Femeia fara de care Interontinental Bucuresti n-ar fi existat ROM
Pipeta de benzina ROM
23 august - victorie sau infrangere? ROM
Bismark omorat la Bucuresti ROM
Un DA de dragul Nu-ului ROM
Interviu acordat de directorul SIE pentru Nine O'Clock ROM
 
Reporter special: Avalansa de falsuri pe piata diamantelor ROM
Ambuscada pentru romanii din Nasiria ROM
Reporter de razboi: Moscheea Imamului Ali - Morti peste morti, sange peste sange ENG
Jumatate din turismul romanesc nu exista ROM
Romanii mananca paine de pe piata neagra ROM
Mita de 2.000 EURO pentru a putea iesi din tara ROM
Germania: Români jefuiti de români pe autostrada ROM
 
LEGEA nr. 455 /2001 privind semnatura electronica
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Atnetie! Cad MIG-uri

Comisia care ancheteaza cauzele accidentului aviatic din judetul Mures isi va concentra ate.tia asupsa "implicarii factorului uman" in acest caz, o defectiune tehnica fiind putin probabila, iar o eroare de dirijare de la sol fiind exclusa in acest moment, informeza MApN. "Desi inregistratoarele de bord nu au fost inca recuperate, o defectiune tehnica este putin probabil. De asmenea, o eroare de dirijare comis de controlorul de trafic militar operational de la sol este exclusa in acest moment. Conditiile meteorologice de zbor erau bune. Comisia continua investigatiile, concentrandu-si atentia asupra implicarii factorului uman", precizeaza ministerul intr-un comunicat remis agentiei MEDIAFAX. Doua aeronave MIG 21-Lancer cu simpla comanda s-au ciocnit in zbor la 20 de minute de la decolarea de pe aeroportul din Cimpia Turzii. pilotii reusind sa se catapulteze si fiind recuperati. © TVR

Bucati de MIG s-au prabusit la Azomures ROM
Bucati din avionul prabusit in localitatea Sintioana au fost gasite de paznicii Combinatului Chimic Azomures la mai putin de 200 de metri de una dintre cele mai periculoase instalatii din incinta combinatului, informeaza Mediafax. O parte din fragmente au fost recuperate de pe terenul aflat in vecinatatea depozitului de amoniac lichid in care erau depozitate, in momentul producerii accidentului aviatic, 14.000 de tone de amoniac. "Caderea unui avion pe tancul de amoniac de la Azomures ar fi un eveniment cu urmari majore atat pentru mediu, cat si pentru oameni. Ar putea fi un dezastru", a declarat Danut Stefanescu, inspector sef al APM Mures.

Catastrofa aeriana din Rusia a fost cu siguranta un atentat
Serviciul Federal de Securitate rus (FSB) a anuntat, luni, ca dubla catastrofa aeriana petrecuta martea trecuta a fost provocata de atentate teroriste, relateaza AFP. "Putem spune cu certitudine, astazi, ca avioanele s-au prabusit in urma unor atentate teroriste", a declarat general-locotenent Andrei Fetisov, seful diviziei tehnice si stiintifice din FSB, citat de agentia ITAR-Tass. Cele doua avioane de linie au disparut de pe ecranele radar aproape simultan, in seara de 24 august, epavele fiind descoperite in apropiere de Tula si Rostov pe Don. Catastrofele s-au soldat cu 44, respectiv 46 de morti.

Ancheta in Rusia continua
Una dintre pasagerele aflate la bordul avionului Tupolev-154 prabusit in Rusia era de origine cecena- au stabilit fortele de securitate ruse, citate de AFP. Presa rusa anuntase joi ca pasagera, al carei nume are rezonanta cecena si de soarta careia nu s-a interesat nici o ruda dupa prabusirea aeronavei ca ar putea avea relatii cu grupurile teroriste. Informatii mai noi arata ca numele ei este S. Djebirhanova, iar cotidianum Kommersao a relatat ca locul acesteia in avioj se afla in apropiere de coada aparatului si de motoare, un loc propice pentru amplasarea explozibililor "

Serviciul Federal de Securitate rus (FSB) a anuntat ca anchetatorii au obtinut informatii privind mai multe persoane care ar fi putut fi implicate in comiterea unui act terorist la bordul avionului Tupolev-154 prabusit in regiunea Rostov, relateaza AFP. Serghei Ignatcenko a precizat insa ca, in privinta celui de-al doilea avion, FSB nu dispune de indicii noi. El anuntase, cu putin timp in urma, ca anchetatorii au gasit, pe fragmentele Tupolevului prabusit in regiunea Rostov, urme de substante explozive, iar primele rezultate indica faptul ca este vorba despre hexogen, un explozibil puternic, foarte sensibil la socuri si frictiune. © TVR

Atentate cecene in Rusia
Doua Tupolevuri cu 89 de oameni la bord - prabusite simultan marti noaptea la Tula si Rostov pe Don
Echipajul unuia dintre aparate apucase sa anunte ca avionul a fost deturnat, sustin unele surse. Altii afirma ca semnalul a fost de tip SOS. Cecenii neaga responsabilitatea atentatelor. Doua dintre cele patru cutii negre ale aparatelor - recuperate

Doua avioane de pasageri cu 89 de persoane la bord s-au prabusit in Rusia, marti noaptea, aproape simultan, dupa ce unul dintre ele reusise sa anunte turnul de control ca fusese deturnat. Ambele decolasera de pe aeroportul moscovit Domodevo, la un interval de 40 de minute unul de celalalt; primul a fost un Tupolev 154, apartinand companiei aviatice Sibir, care a decolat la ora locala 21,35, indreptandu-se catre statiunea turistica Soci, de la Marea Neagra. La bord se aflau 38 de pasageri si 8 membri ai echipajului. Cel de-al doilea, un Tupolev 134, a decolat la ora locala 22,15, in directia Volgograd. Aparatul apartinea unei mici companii din localitatea de destinatie, Volga-Aviaexpress, transporta 35 de pasageri si 8 membri ai echipajului si era pilotat chiar de directorul companiei. Cele doua avioane au disparut de pe radare aproape in acelasi timp: TU 134 la ora locala 22,56, cand se afla deasupra regiunii Tula, iar TU 154 cu trei minute mai tarziu, la 22,59, in apropierea orasului Rostov pe Don. Potrivit agentiei Interfax, echipajul celui de-al doilea aparat a reusit sa transmita un SOS inainte de a se prabusi, anuntand turnul de control ca avionul este deturnat. Alte agentii de stiri citeaza surse din serviciile rusesti de securitate, care afirma ca semnalul lansat a fost un SOS, si nu alerta de deturnare. Epavele celor doua aparate au putut fi descoperite abia in zori. In mod evident, ipoteza atentatelor teroriste pare cea mai plauzibila in acest caz; faptul ca avioanele s-au prabusit in acelasi timp poarta "semnatura" teroristilor Al-Qaida. Oficialii rusi sunt convinsi ca teroristii nu pot fi decat ceceni, care s-ar fi inspirat din tacticile Al-Qaida. Cecenii au comis nenumarate atentate pe teritoriul rusesc soldate cu sute de victime. Mai mult, duminica au loc alegeri prezidentiale in Cecenia, pentru succesiunea lui Ahmad Kadarov, ucis cu cateva luni in urma intr-un atentat cu bomba. Cecenii au dezmintit, insa, orice implicare in prabusirea celor doua avioane. Ahmed Zakaiev, emisarul presedintelui separatist Aslan Mashadov, a declarat, ieri, la postul de radio Eho Moskvi, ca "nici fortele de rezistenta cecene, nici Mashadov in mod special nu au nici o legatura" cu potentialul atentat. Serviciile speciale ruse (FSB, fostul KGB) ancheteaza circumstantele prabusirii celor doua aeronave. Specialistii au recuperat cate o cutie neagra de la fiecare aparat si studiaza epavele. Ieri la pranz, ei au anuntat ca "deocamdata nu detin elemente" care sa confirme ipoteza atentatului. Ei s-au ferit, de asemenea, sa confirme informatiile furnizate de unii martori, care au spus ca au vazut o explozie in aer inainte de prabusirea, la Tula, a TU 134. Deocamdata nu au fost detectate urme de explozibil in bucatile de avion cercetate. Cele doua avioane erau in buna stare si fusesera verificate recent, conform procedurilor. In special aparatului mai mic, TU 134, pilotat de directorul companiei Volga-Aviaexpress, i se acordase o atentie sporita, au informat reprezentantii companiei. Aparatul era in serviciu din anul 1982 si avea 30.751 de ore de zbor, durata sa de viata fiind fixata la 37.000 de ore. Cel de-al doilea, TU 154, "solid ca un tanc", dupa cum il descriu specialistii in aviatie, este cel mai des utilizat aparat in spatiul fost sovietic. Fabricat in 1977, fusese supus unor imbunatatiri in 1996. Oficialii rusi au anuntat recuperarea cadavrelor tuturor celor aflati la bordul aparatului companiei Volga-Aviaexpress. Potrivit Interfax, toti sunt cetateni rusi, cu exceptia a doi cetateni israelieni, David Coen si Eli Yaacovi. ©Adevarul

Dublu accident aviatic cu parfum de atentat

Doua avioane au decolat, marti seara, de pe acelasi aeroport moscovit - Domodedovo - si au disparut de pe ecranele radarelor la interval de numai trei minute. La bord, se aflau 89 de persoane. Nimeni nu a supravietuit. Presedintele Vladimir Putin a cerut "sa demareze imediat o ancheta". A fost sau nu vorba de un atac premeditat?... S-a incercat, oare, asasinarea presedintelui Putin dupa modelul 11 septembrie? Raspunsurile la aceste intrebari vor veni dupa finalizarea cercetarilor care se afla in plina desfasurare.

Rusia sub teroare

Accidentul a avut loc la numai o zi, un autobuz sarea in aer in dreptul unei statii de asteptare: trei oameni au ars de vii in interiorul vehiculului care tocmai plecase din loc. Ieri, circulatia in centrul capitalei ruse a fost oprita pentru cateva ore in urma unei amenintari cu bomba. La sfarsitul acestei saptamani, in Cecenia vor avea loc alegeri prezidentiale anticipate.

Primul aparat care si-a luat zborul, un Tupolev-134, se indrepta spre Volgograd, insa, la doar cateva zeci de minute de la decolare, s-a prabusit in regiunea Tula din Rusia. Avionul a disparut de pe radarele controlorilor de zbor la ora 3.56, ora Romaniei. Toate cele 44 de persoane aflate la bord au murit, avea sa anunte ulterior Ministerul rus pentru Situatii de Urgenta. Aparatul efectua un zbor civil de pasageri si apartinea companiei Volga-Aviaexpress. Avionul s-a prabusit la doi kilometri de satul Bucealki, din regiunea Tula. La sol au fost descoperite doua fragmente ale epavei aparatului, care se aflau la o distanta de circa 700 de metri una de cealalta.

Cel de-al doilea avion era o aeronava TU-154 apartinand companiei rusesti Siberian Airlines si s-a prabusit in regiunea Rostov-pe-Don. Destinatia zborului era statiunea Soci de la malul Marii Negre, unde presedintele Vladimir Putin isi petrecea concediul. Aeronava a disparut de pe ecranele radar rusesti la numai trei minute dupa pierderea semnalului primului aparat, la ora Romaniei 3.59, relateaza Ziua.

Aseara, urmau sa fie anuntate primele rezultate ale anchetei: in cursul noptii si al diminetii de ieri, fusesera gasite epavele celor doua aparate, precum si toate cutiile negre. Probabil, astazi va fi luata o decizie: a fost sau nu vorba de un atac premeditat? Pentru aceasta ipoteza au pledat ieri mass-media occidentale. Prea este mare coincidenta, au explicat expertii occidentali in astfel de dezastre. In plus, cu doar cateva minute inaintea dezastrului, unul dintre avioane, TU-154, a declansat semnalizarea folosita pentru cazuri de deturnare. Concomitent, TU-134 a lansat SOS. Mult prea aproape sunt alegerile din Cecenia, au continuat specialistii, avertizand ca, din pacate, ceea ce s-a intamplat ieri in spatiul aerian al Federatiei Ruse nu este decat o simpla veriga dintr-un lung sir de atentate care vor urma.


Putin si-a intrerupt concediul

La Moscova insa, autoritatile au ezitat sa fie atat de sigure. Respingand, pana la proba contrara, versiunea unui atac, Serviciul Federal de Securitate (FSB) a deschis o ancheta penala. Acuzatia - incalcarea normelor de exploatare a unei nave aeriene. Posibil, dar prea putin probabil in situatia data. Atunci, poate le-a doborat cineva, se intreba retoric presa de la Moscova, care a urmarit pas cu pas derularea evenimentelor. Atenta, in egala masura, si la orice miscare a Kremlinului. In concediu la Soci, presedintele Vladimir Putin a fost tinut la curent cu fiecare decizie luata de structurile chemate sa clarifice situatia: Procuratura Generala, FSB si Ministerul de Interne, afirma Curentul.

In cursul diminetii de ieri, la cateva ore dupa prabusirea celor doua avioane, presedintele Rusiei, Vladimir Putin, si-a intrerupt concediul si s-a intors de urgenta la Moscova, pentru a gestiona personal criza aparuta in urma prabusirii celor doua avioane de pasageri.

Verificari tehnice

Purtatorul de cuvant Nikolai Zaharov a declarat ca mai multe ipoteze sunt examinate, principala referindu-se la violarea regulilor de utilizare a avioanelor aflate in baza aviatiei civile. O parte din aceasta ipoteza, vizand in special calitatea combustibilului cu care au fost alimentate cele doua avioane, a fost insa infirmata rapid de un control al kerosenului din rezervoarele de pe aeroportul Domodedovo, in urma caruia nu a fost depistata nici o neregula, sustine Evenimentul Zilei.

De asemenea, un responsabil al FSB, citat de ITAR-TASS, a declarat ca anchetatorii iau in considerare si ipoteza potrivit careia dubla tragedie ar fi fost provocata de conditiile meteorologice, in ambele regiuni inregistrindu-se marti seara furtuni cu rafale de ploaie si descarcari electrice. Insa si aceasta ipoteza poate fi invalidata de concluzia unor experti sositi la locul prabusirii avionului TU-134, in regiunea Tula, potrivit carora aparatul s-ar fi prabusit de la circa 10.000 de metri, inaltime la care e greu de crezut ca putea fi afectat de furtuna.


FSB analizeaza ipoteza terorista

Intervievat de postul de radio Eko Moskvi, un fost ofiter FSB Evgheni Savostianov estima ca, "dupa toate probabilitatile, tragedia de marti seara este opera teroristilor". "Poate fi vorba fie de un atentat sincronizat, pus la cale si executat de un grup bine organizat, posibil cu participarea kamikaze". Este un scenariu care poate explica de ce unul dintre avioane a semnalizat deturnare, iar la bordul celuilalt s-a produs, probabil, o explozie. Prezenta unei deflagratii a fost, de altfel, evocata de martorii oculari, potrivit carora mai intai s-a auzit un fel de fasait, apoi o puternica bubuitura.

Greu, dar nu imposibil

In alta ordine de idei, Savostianov a recunoscut ca, "intr-adevar, cu toate noile masuri de securitate introduse pe aeroporturi, este destul de greu sa introduci in avion explozibil. Greu, dar nu imposibil. In astfel de situatii, intotdeauna se poate presupune ca cineva nu si-a indeplinit indatoririle de serviciu. Banii fac minuni in unele circumstante", a tinut sa adauge fostul angajat FSB. In acest timp, compania aeriana Sibiri, careia ii apartinea aparatul TU-154, a dat publicitatii un comunicat care sublinia ca distantele mari la care au fost aruncate bucatile de avion sustin ipoteza unei explozii in timpul zborului.

Conform concluziilor preliminare ale celor doua comisii de ancheta, nu au fost gasite insa dovezi ale unor atacuri teroriste si nici urme de substante explozive. Dupa examinarea fragmentelor metalice ale avioanelor nu s-a gasit nici o urma de substante explozive, a precizat el. Toate cutiile negre ale celor doua avioane au fost recuperate si aduse la Moscova, unde specialistii au inceput deja sa le decodifice.

©bumerang.ro


Vreau sa primesc acest newsletter gratuit in e-mail (saptamanal): Talon on line | Talon prin e-mail
Update (Numarul in lucru)      
Despre mine | Publicitate si sponsorizari | Politica editoriala si copyright | Webmaster | Contact | ©2004 Nicu Ilie