Lumea romanilor

Portal DPM | Dobreperun Media | Arhiva
Eveniment | Note de catalog | In presa internationala | Note diplomatice | Legislativ
Special | De razboi | Investigatii | Martor | Arhiva rubricii
Zoom | NATO | Europa | Balcani si Marea Neagra | America de Nord si Australia | America latina | Orientul mijlociu | Extremul Orient | Africa
Vacante in Romania | Vacante in strainatate | Hotelaria in lanturi | Romania secreta | Patrimoniu | Actualitatea
Numarul curent | Arhiva rubricii
Cei mai bogati romani | Portrete | Comunitati | Diaspora | Oameni care au fost | Opinii | Interviu | Director de personalitati
Globalizare | Afaceri | Profil de companie | Oportunitati | Analize si cotatii | Resurse | Catalog comercial | Publicitate
Dezbaterea saptamanii | Teme in dezbatere | Contributii

Resurse

Numarul 2 / 30 august 2004 /
saptamanal de politica internationala
/ publicatie personala / Realizator: Nicu Ilie
 
hbener
 
Bistroe - conflictul ecologic si de frontiera
Ucraina a inaugurat prima portiune a Canalului Bâstroe
ROM
Ambasadorul Romaniei viziteaza lucrarile ROM
Romania informeaza NATO despre Bistroe ROM
Presa de la Kiev: Romania, ca membra a NATO, se opune construirii canalului ROM
BBC:Scurt istoric al canalului Bâstroe ROM

Brat de fier pentru un brat al Marii Negre
FRA
Kievul amenajeaza in graba un canal in inima Deltei Dunarii FRA
Microinterviu cu Virgil Munteanu, guvernatorul rezervatiei ecologice FRA
Frontiera a fost mutata aproape de malul romanesc ROM
 

Aniversarea Canalului Dunare - Marea Neagra

Miercuri, 25 august 2004, la sediul MTCT, in organizarea C.N. Administratia Canalelor Navigabile S.A. si a fundatiei "Protecan" s-au desfasurat manifestarile ocazionate de aniversarea a 20 de ani de la punerea in functiune a Canalului Dunare - Marea Neagra.

Canalul Dunare - Marea Neagra, care traverseaza de la vest la est Dobrogea, legand Dunarea de mare, a fost pus in functiune in anul 1984. Traseul lui, lung de 64,4 km si cu un bazin hidrografic de 870 kmp, se desprinde din albia fluviului in zona vechiului port Cernavoda, urmeaza Valea Carasu, trecand prin localitatile Medgidia si Basarabi, apoi strapunge platoul dobrogean si ajunge la mare in portul Constanta-Sud. Este o realizare inginereasca de exceptie care a impus si o serie de lucrari conexe: construirea unor mari poduri care ii intersecteaza traseul, rectificarea unor sosele si cai ferate si a unor retele de inalta tensiune si alimentare cu apa, amenajari pentru irigatii, suprainaltari de terenuri inundabile, desecari, indiguiri, baraje de retentie etc.

Adancimea apei in canal, la nivel normal de exploatare, este de 7 metri. Latimea lui la baza este de 70 si 90 metri, iar in curbe de 120 metri. Constructia a impus excavatii insumand 300 milioane m.c. pamant si roca. S-au incorporat in opera: 3,6 milioane m.c. betoane simple si armate,din care 2,12 milioane m.c. in ecluze si poduri si 1,3 milioane m.c. in 45,9 km de ziduri de sprijin, peste 20.000 tone echipamente hidromecanice; peste 11.000 tone tabliere pentru poduri; peste 15.000 tone alte confectii si piese metalice. Totodata, s-au executat 8,7 milioane m.p. aparari si protectii pe taluzuri, cu pereuri din piatra si alte sisteme constructive. Au fost construite pe canal doua ecluze, la Cernavoda si Agigea, precum si porturile Cernavoda, Medgidia si Basarabi.

Dupa normele C.E.E. - O.N.U., Canalul Dunare-Marea Neagra se inscrie in cea mai mare clasa internationala de canale interioare, respectiv in clasa de canale interioare VI. Din punct de vedere constructiv, nu este cu nimic mai prejos decat alte obiective de acelasi gen din lume: canalele Panama si Suez, Moscova - Volga sau canalul German de Nord. Desi este mai scurt decat cele enumerate, constructia Canalului Dunare - Marea Neagra a necesitat un volum mai mare de lucrari. Valoarea lucrarilor pentru realizarea canalului s-a ridicat la momentul punerii in functiune la circa 30 miliarde lei.

In total, in zona Canalului Dunare - Marea Neagra s-au construit 150 km de drumuri si traversari sistematizate, precum si aproape 800 km drumuri tehnologice si 80 km cale ferata.

Prin caracteristicile sale constructive, Canalul Dunare - Marea Neagra asigura circulatia simultana in doua sensuri a convoaielor alcatuite din 6 barje cu o capacitate pana la 3.000 tone fiecare, in fila dubla, propulsate de remorchere impingatoare. Fiecare convoi poate avea in total 296 m lungime, 23 m latime si un pescaj de 3,8 m, pentru o capacitate de 18.000 tone, ceea ce permite derularea pe canal a unui trafic anual de peste 80 milioane tone marfuri.

De asemenea, pot naviga intre Marea Neagra si Dunare si nave fluvio-marine pana la 5.000 tdw. In acest caz, pescajul maxim admis este de 6 m, iar viteza de navigatie de 8-9 km pe ora.

Circulatia navelor este posibila in tot cursul anului.

Avantajele Canalului dintre Dunare si Marea Neagra nu decurg numai din scurtarea distantei dintre Cernavoda si Constanta cu circa 400 km. Spre deosebire de traseul vechi, prin Sulina si celelalte brate ale Dunarii, canalul asigura navigatiei un grad maxim de securitate.

Administrarea si exploatarea canalului sunt realizate de C.N. Administratia Canalelor Navigabile S.A., cu sediul la Agigea.


Vreau sa primesc acest newsletter gratuit in e-mail (saptamanal): Talon on line | Talon prin e-mail
Update (Numarul in lucru)      
Despre mine | Publicitate si sponsorizari | Politica editoriala si copyright | Webmaster | Contact | ©2004 Nicu Ilie